Dagens ämne: Sex.

Ja, som rubriken säger. Det här inlägget ska handla om sex. Jag tänkte
nämligen på en sak tidigare idag, att när man är tillsammans med någon så
tar alla för givet att man har sex. Men jag ska tala om för dig att så är inte alltid
fallet! Jag och Gustav till exempel har varit tillsammans i snart sju månader och
vi har aldrig haft sex och vi har inte tänkt ha det förrän vi gifter oss heller.
Gustav har inte ens sovit över hos mig, jag har sovit hos honom en
gång men det var i separata sängar och separata rum.

Jag tycker att det är viktigare att bygga upp ett förhållande runt något
annat än sex. Nu säger jag inte att alla som har sex innan de gifter sig har
ett dåligt förhållande men jag tror att det är viktigt att man kan umgås och
ha något gemensamt utan att det är måste betyda sex.

Jag blir lite arg för att samhället har påverkat oss människor så
pass att sex ska vara en så självklar del av ett förhållande.

Ett litet sidospår:
En väldigt bra sak vi fick höra på en av gudstjänsterna med ämnet
"Nåd, Sanning och Sex" på Unite, en kristen nyårskonferens (Ja, jag är
troende kristen för er som inte vet. Så även Gustav.) var hur man ska svara
på frågan "När är man redo att ha sex?" svaret var "När man är redo att
få barn nio månader senare." Bra svar skulle jag vilja säga!


Jag skulle kunna skriva ett oändligt inlägg om det här ämnet
men det här får räcka för den här gången. Det jag ville framföra
nu var i stort sett att jag och Gustav inte har haft sex.
För jag vill inte att folk ska gå runt och tro det.

Har du frågor eller synpunkter, kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: Micka

Well written, gurl!

2011-02-08 @ 08:52:07
URL: http://mikaelaisraelsson.blogg.se/
Postat av: Micka

Sv: Finns det verkligen folk som spekulerar i det? :S Sjukt i så fall.

2011-02-08 @ 10:30:25
URL: http://mikaelaisraelsson.blogg.se/
Postat av: Beatrice Jakobsson (foto)

får se!

2011-02-08 @ 10:55:40
URL: http://beattriicee.blogg.se/
Postat av: Leia ♥

Bara för att folk har sex måste det ju inte betyda att deras förhållanden kretsar kring det?! Eller hur.

2011-02-08 @ 11:01:36
URL: http://leiabloggar.blogg.se/
Postat av: Alva Asp - 17 år och pluggar till stylist

Jag förstår dig och jag respekterar absolut dina åsikter och hur du vill leva ditt liv. Men jag måste ändå påpeka att bara för att man har ett förhållande där man har sex tror jag inte det är någon som låter just endast sexet vara huvudsaken med förhållandet.



Jag tror att alla tycker att det är lika viktigt att man skall kunna umgås och ha roligt med sin parter, vare sig man har sex eller inte.



Och det bästa svaret på frågan "När är man redo att ha sex?" känner jag inte är "När man är redo att ha ett barn nio månader senare" utom snarare "när du vill och känner för det". Varför skall sex vara något endast kopplat till barn och ansvar? Varför kan det inte få vara något som är kopplat till njutning, lära känna sin kropp och komma sin partner närmare?

2011-02-08 @ 11:07:51
URL: http://alvaasp.se
Postat av: emelie francea

Vad händer ikväll :)?

2011-02-08 @ 11:25:57
URL: http://franceaemelie.blogg.se/
Postat av: jossie

hej!



jag har kört igång en dagens blogg hos mig, kika gärna in och delta! :)



/Jossies.se

2011-02-08 @ 11:44:02
URL: http://jossies.se
Postat av: lovisa

intressant! inget fel med att vänta med sex, hur gamla är ni?:)

2011-02-08 @ 12:16:08
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: lovisa

sv: jaha okej!:9 det är strångt gjort! fint att ni har sån pass kärlek till varann:)

2011-02-08 @ 12:35:02
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Ellen

Sv:

Leia: Nej, det behöver det inte betyda. Men dagens samhälle får det att verka som att sexet är det viktigaste i förhållandet. T.ex. rubrikerna på i stort sett alla ungdomstidningar handlar om hur man ska få någon i säng eller hur man kryddar sexlivet. För tar sexlivet slut tar förhållandet slut verkar det som för dem. Och som jag skrev i inlägget så tar i stort sett alla för givet att man har sex med personen man är tillsammans med och det tycker jag är ett väldigt snedvridet synsätt. Och det tror jag gör att flera unga tjejer och killar har sex tidigare än vad de vill, bara för att det är så ”självklart”.



Alva Asp: Jag håller med om att sex inte bara ska vara kopplat till barn och ansvar, jag tycker också att det ska vara något att njuta av. Men att man kan få barn nio månader senare är ändå något att hålla i bakhuvudet för det är ju så, eller hur? Och visst kan man säkert komma sin partner närmare med sex men jag tror att det är viktigare att man kommer närmare varandra utan sex från början. Att förhållandet byggs på känslor, intressen och att man vet att förhållandet fungerar utan sex.



Men poängen var att samhället har gjort att alla tar för givet att man har sex med den man är tillsammans med. Och för någon som inte har det kan det vara ganska irriterande. Och som jag skrev till Leia så tror jag att samhällets press på sex gör att många unga tjejer och killar har sex tidigare än vad de vill bara för att det ska vara så ”självklart” i ett förhållande.



Och för mig som är kristen är det ju viktigt att vara gift innan sex också.

2011-02-08 @ 13:22:25
URL: http://ellenlundstrom.blogg.se/
Postat av: EMMI - modeblogg

Toppnot: Röd Grapefrukt, Rosa Peppar, Päron

Hjärtnot: Ros, Fuchsia Pion, Geranium

Basnot: Vanilj, Krämig Mysk, Tonkaböna

2011-02-08 @ 15:14:13
URL: http://fashiontwisted.blogg.se/
Postat av: Gustav

Alltså jag måste säga att det är ganska underhållande att du har fått väldigt mycket mer kommentarer än vanligt på detta. Och jag anser att dina argument håller.

Se, du behöver inte ha mig som pratar jämt :) Du är bäst!

2011-02-08 @ 19:26:48
Postat av: LORISSA LOVEBOMB

jag vet inte om min kommentar kom fram, men det jag skrev var ungefär att det är väl okej att vänta med sex om man vill det.

2011-02-09 @ 09:22:21
URL: http://lorissalovebomb.se
Postat av: sandran.

Är av samma åsikt som systra mi!

2011-02-10 @ 10:19:14
URL: http://sandraisraelsson.blogg.se/
Postat av: malin

Respekterar detta fullt ut, alla gör precis som dom själva önskar. Vill man vänta, självklart!



Däremot tycker jag att det är BRA att det skrivs om sex i medier som är tillgängliga för unga. Sex är trots allt något många pysslar med, gamla som unga. Det är inget skamligt och fult, utan något naturligt. Självklart ska inte sex vara grunden i ett förhållande (om det nu inte är ett kk-förhållande), gemenskap och kärlek är sjukt viktigt.



Jag anser dock att sex är viktigt i ett förhållande ur den aspekten att man kommer så nära sin partner och man lär sig mycket om varandra. Sedan håller jag inte riktigt med om att man är redo för sex när man är redo för barn. Det finns preventivmedel som gör det möjligt att avstyra befruktning och bara njuta av akten. Om man nu mot förmodan skulle bli gravid finns abort (säger inte att det ska användas som preventivmedel, absolut inte. MEN - möjligheten finns)



Sammanfattning: alla gör olika! Det är det som är så fint. Man ska passa sig för att förklara den ena livsstilen som fel eller falsk bara för att man själv inte håller med. :)

2011-03-29 @ 15:27:30
Postat av: Anonym

håller med dig!

Sex är någonting som ska vara fint och tillhöra den man älskar. Att som i samhället uppmana unga tjejer och killar att ha sex med varandra bara för att det ska ingå i ett förhållande är fel. De som skriver detta är ofta vuxna människor. Kanske inte så många som har tonårsbarn när man skriver i skvallerblaskor men ändå. jag tror att de flesta föräldrar inte skulle vilja att deras barn har sex åtminstone inte innan de är tillräckligt mogna för det. när man har sex med en person ger man en del av sig själv till någon annan, en väldigt intim och privat del. Att ha sex med massor av olika förstör en själv, man har gett så mycket av sig själv till olika personer att sexet inte är någonting speciellt längre utan mer bara något som man gör.

2011-04-01 @ 16:33:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0