Turkiet, Dag 5.

Dag 5 i Turkiet var lördagen, då vaknade vi, åt frukost (som vi hade köpt själva som vanligt) och sen gick vi till marknaden som de har i Side varje lördag. Väldigt nära hotellet var den. På väg dit såg vi tre kameler och en åsna, tyvärr hade vi inte kameran med då pga. stöldrisken men jag lovar, det är sant!
 
Vi gick runt på marknaden och svettades i mängder och gjorde de första inköpen! Vi lyckades till och med pruta. Jag köpte ett läderarmband till Gustav och en klänning till mig själv. Ida köpte solglasögon och en stickad tröja (Jag vet, lite bakvänt att köpa en stickad tröja i den värmen men den var fin och vi skulle ju faktiskt återvända till Sverige!). Efter att ha svettats på marknaden en rätt lång stund gick vi tillbaka till hotellet och hämtade mer pengar, vi ville ju inte återuppleva gårdagens tabbe.
 
Sen gick vi till sportbaren rakt över vägen och åt lunch. Där fortsatte vi fundera över vem servitören såg ut som. Kunde fortfarande inte komma på vem det var. Jag försökte med Rafael Edholm. Mark Levengood. Men det var inte någon av dem som stämde in klockrent med hans utseende. Vi gav upp och gick tillbaka till hotellet där vi solade och badade vid poolen tills det var dags att duscha och göra sig i ordning för middag igen.
 
 
Vi gick tillbaka till antika Side igen. På vägen dit gick vi förbi en kaktus där folk hade karvat in sina namn.
 
 
Istället för att gå huvudgatan ner till hamnen gick vi in på en tvärgata och hittade ett mycket mysigt område med jättefina hus.
 
 
Vi såg apollotemplet sticka upp rätt nära och försökte gå i riktning mot det men vi var tvungna att gå igenom en restaurang för att ta oss dit. En av de som jobbade där kom fram och la en sköldpadda i Idas hand, bara sådär!
 
 
Men vi kom alltså ut till Apollotemplet som planerat. Och vi gick vidare ut på piren också och tog lite bilder.
 
 
De hade stora piratskepp som man kunde åka på tur med.
 
 
Sen gick vi till en restaurang där vi fick sitta uppe på taket och äta middag. På de flesta restauranger fick man ofta innan maten kom ut bröd och små "dipper" att doppa brödet i, meze kallas det.
 
 
Det var alltså den där klänningen jag köpte på marknaden.
 
 
Efter middagen gick vi massor med affärer. Bland annat kom vi till en bakgata där det i en trädgård låg en butik med oändligt med handgjorda skålar och fat. Det fanns såna skålar i nästan alla souvenirshopar men här var det verkligen.. oändligt.
 
 
Men vi fick alldeles för mycket beslutsångest så det blev inga inköp där.
 
Ni kanske minns att jag skrev om den där polisen Dag 4? Den här kvällen när vi gick ute på huvudgatan, på väg till en affär kom en polis fram till mig och knackade mig på axeln. Jag vände mig om och hann tänka "Vad har jag nu gjort?" och så sa polisen "I remember you! You were in my cousins shop last night, trying on sunglasses!". Haha, snacka om otippat! Hade ju aldrig hänt i Sverige, men kul var det. De hade även lite mer fantasi denna kväll när de försökte få in oss i deras butiker då vi blev kallade både Spice Girls och Shakira.
 
Efter att ha gått i massa affärer gick vi tillbaka till hotellet där vi chillade ett tag innan vi gjorde kväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0