Turkiet, Dag 6

Vi sov länge på söndagen och gick sedan till caféet rakt över vägen där Ida drack kaffe och jag drack milkshake. Testade en annan smak denna gång, fortfarande de godaste milkshakesen jag druckit!

Sen satt vi i resturangen på hotellet en stund och spelade kort och löste korsord innan vi bestämde oss för att ta oss till stranden. Men som vanligt var det ju sjukt varmt och det var knappt så att man stod ut med att gå till stranden så vi bestämde oss för att ta en taxi. Vi tog första bästa taxi och sa bara "to the beach" och så började han köra, en lite konstig väg tyckte vi. Och jo, lite konstig var vägen om man skulle ha farit till den västra stranden för han körde oss till den östra! Men det blev ju ett väldigt bra missförstånd då den stranden var mycket trevligare. Det var inte lika långgrunt, det var klarare vatten och det gick mer vågor. Den enda nackdelen var att det inte var blöt sand så den var stekhet!

Hur om helst så åt vi lunch innan vi tog tag i de betungande sysslorna som att sola, läsa bok och bada. När vi sedan skulle hem blev vi tveksamma om det skulle vara för långt att gå tillbaka och att vi kanske borde ta en taxi igen. Men vi frågade de som jobbade på restaurangen där vi hade ätit och de hade gratis hemkörning i deras egna lilla buss, schysst!

Tillbaka på hotellet duschade vi och gjorde oss klara för middag återigen. På väg till restaurangen gick vi förbi en liten butik där vi stod länge, väldigt länge och tittade på och försökte välja fina örhängen. När vi hade valt och handlat hade klockan hunnit bli ganska mycket, vi hade till och med missat solnedgången! Vilket alltså betydde att klockan var typ halv nio. Så vi hittade ett ställe där vi beställde mat och jag åt min första kebab.

När vi ätit upp maten gick vi strandpromenaden till antika Side och hittade ännu ett turkiskt Ullared men inga fynd där heller. Vi fortsatte framåt och gick förbi en restaurang där det var en turk som kunde svenska insisterade på att få bjuda oss på äppelte och det sa vi inte nej till! Efter att ha druckit upp äppelteet kom Ida på att hon inte druckit kaffe så hon beställde en irish coffee och jag passade då på att beställa en alkoholfri drink som hette pokémon.

Han som hade bjudit oss på äppelteet (som för övrigt reagerade med "Där använder de inte dammsugare!" när jag sa att jag bor i Umeå, han syftade på norrlänningars sätt att säga ja) satt och pratade med oss rätt länge och tyckte att vi skulle komma tillbaka efter klockan tolv då det var mindre folk så att han fick prata mer med oss.Vi gjorde inte det men vi lovade att komma dit dagen efter och äta middag för restaurangen hade ett väldigt bra läge så vi tänkte att solnedgången säkert skulle vara jättefin där.

Vi gick vidare och tittade i några butiker och kunde till slut köpa såna där fina handgjorda skålar. De skämtade dock lite med oss när vi försökte pruta, de frågade om vi var judar, de är tydligen kända för att vara snåla.

Och Ida köpte ett par skor i äkta skinn, nerprutade från 150 lira till 80 lira! Det kallar jag affärer.

På väg tillbaka till hotellet gick vi förbi två killar som stod och tog bilder med en kamera. De frågade oss om vi kunde ta en bild på dem och Ida gjorde det. Sen frågade de om vi kunde tänka oss att vara med på bil med en av dem. Då tackade vi nej och gick vidare. Skulle de låtsas att de hade varit med oss eller va, haha?

Och så tog söndagen slut.