Bilproblemen.

Som vissa av er vet går det ju inte något vidare med min bil. Tillåt mig punktera upp händelseförloppet på ett ungefär:
 
12 Mars kl.13.00 - Jag lämnar bilen på Bildesign på Ersboda för vanlig service då bilen gått 15000 mil. Receptionisten säger att det kan ta någon eller några timmar men att de ska höra av sig när den är klar.
kl.14.00 - En mekaniker ringer och säger att det inte går att vrida runt nyckeln i tändnigslåset och att han alltså inte kan starta bilen och köra in den för att göra servicen. Jag går dit och han får prova med en annan nyckel. Det funkar inte. Han beställer ett nytt tändningslås och en ny nyckel och jag går hem utan bil.
 
13 Mars - Jag ringer dit och frågar om de vet någon leveranstid på tändningslåset. De vet de inte, det står att det är restnoterat. De ska höra av sig när de vet mer.
 
20 Mars - Jag ringer dit igen och frågar om de vet någon leveranstid på tändningslåset. De vet fortfarande inte, står fortfarande som restnoterat och det tycker de är oroväckande. Men då ger han ett förslag, att de ska göra en sorts tjuvkoppling på bilen så att den går att köra men att man använder typ en skruvmejsel som nyckel istället tills det nya låset och nyckeln kommer. Jag tänker att ja, om det fungerar så kan de väl göra det. Då kan jag ju använda bilen i alla fall.
 
21 Mars kl.12.00 - Receptionisten ringer upp mig och säger att de har gjort tjuvkopplingen och att jag kan komma och hämta bilen när jag vill.
kl. 16.00 - En kollega skjutsar mig till Bildesign efter jobbet. Receptionisten visar mig fram till bilen och visar hur det funkar nu. Att jag inte får ta ut nyckeln som sitter i, att jag får vrida av och på med plattjärnet och att jag får låsa och låsa upp med en annan nyckel.
 
 
Jag kör bilen hem till Haga och parkerar på min parkeringsplats och ska stänga av bilen. För att stänga av bilen måste man lägga i backen, jag gjorde det men tyckte att det kändes som att den inte riktigt gick i så jag skulle lägga ur den och göra om. Men då gick inte backen att lägga ur. Jag provade att köra lite och bilen backade så växeln var faktiskt i. Men bilen gick inte att stänga av helt, motorn var inte på men lamporna lyste fortfarande. Efter några minuters lirkande med växelspaken gav jag upp och gick därifrån. Låste bilen med lamporna fortfarande på. 
(Ringde och var arg och less, både till pappa och Gustav, stackarna.)
kl.21.30 - Gick förbi bilen, lamporna hade slocknat. Batteriet hade alltså tagit slut. Det gick alltså inte att låsa upp med fjärrlåset på bilnyckeln. Jag provade att låsa upp med nyckeln i dörren, det gick inte heller. Bilen står alltså på parkeringen med dött batteri, låst dörr som jag inte fått upp, kärvande växelspak och tjuvkopplat tändningslås. Underbart.
 
22 Mars kl.8.30 - Jag ringer Bildesign, receptionisten svarar och jag berättar min historia. Han låter aningen stressad och säger "Vänta, du ska få prata med mekanikern". Jag får prata med mekanikern och drar samma historia igen. Några av kommentarerna "Men.. det borde funka! Det ska funka." "Du får försöka komma dig in i bilen och lirka på spaken." "Annars får du bärga hit den." "Vi har så lite personal nu att vi inte har möjlighet att komma ut och titta på det nu."
En Ellen som var less redan innan säger att "det har jag inte tid med i veckan i alla fall, det får bli nästa vecka isåfall" lägger på och är om möjligt ännu mer less.
 
Känner mig så fruktansvärt hjälplös också eftersom jag inte kan någonting om bilar. Jag måste ju förlita mig helt på att verkstaden kan det de gör och klarar av att laga bilen. Och nu är det ju jättesvårt att ha förtroende för dem med tanke på allt som nu hänt. Men det är också jättesvårt att ifrågasätta eftersom jag som sagt inte kan något om bilar. Tur att jag har en far som kan engagera sig i detta. 
 
Såå.. där är vi nu. Några frågor?

Kommentarer
Postat av: Gurv

Alltså. Dörren kan ju krångla just för att du aldrig låser upp med nyckeln utan bara fjärrlåset. Så är det på vår passagerarsida i vart fall :)

2013-03-23 @ 15:34:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0